„Mamy tylko jedną Ziemię, a jej przyszłość zależy od każdego, na pozór niewielkiego, ludzkiego działania, zależy od każdego z nas”.
Florian Plit
Program opracowały: Nawrocka Joanna Jędrzejczak Danuta
Wstęp
Ziemia dba o nas - dostarcza nam pożywienia, wody i tlenu. Ziemia chroni nas przed zagrożeniami pochodzącymi z kosmosu. Daje nam wszystko, czego potrzebujemy do życia. Ziemia obdarza nas i wzrusza pięknem i bogactwem przyrody. Jej bogactwa są większe niż jesteśmy w stanie to sobie uzmysłowić. Jest ona wprost nie do zastąpienia. Nie do zastąpienia... Ten fakt zaczynamy sobie uświadamiać coraz bardziej. Ta wzrastająca świadomość sprawia, że pragniemy i możemy czegoś dokonać. Przygnębiający jest fakt, że wszyscy wspólnie przyczyniliśmy się w skali globalnej do częściowego zniszczenia naszego środowiska naturalnego. Jako konsumenci i producenci wykorzystywaliśmy zasoby przyrody. Nie wzięliśmy jednak pod uwagę kosztów związanych z użytkowaniem czystego powietrza, czystej wody i gleby. Kierowaliśmy się jedynie własnymi krótkowzrocznymi interesami. Niestety, to co wydawało się tanie, okazało się drogie. Nie będziemy jednak mogli postępować tak w nieskończoność. Optymistyczne jest jednak to, że chociaż my sami jesteśmy przyczyną ekologicznego problemu, my sami możemy ten problem rozwiązać. Dzieci nie patrzą perspektywicznie na swoją przyszłość i z reguły tylko sporadycznie zdają sobie sprawę z konsekwencji swojego postępowania. W tej sytuacji ani szkoła, ani rodzina, czy też społeczność lokalna nie powinna ignorować, bądź też traktować powierzchownie problematyki edukacji ekologicznej. Doświadczenia dydaktyczne z ubiegłych lat przekonały mnie, że uczniowie interesują się problemami ekologicznymi najbliższego środowiska i chętnie uczestniczą w zajęciach na rzecz jego ochrony. Dzieci nie mają jeszcze ukształtowanych stereotypów, dlatego stosując odpowiednie formy i metody pracy można skutecznie i efektywnie kształtować ich postawę zgodną z etyką ekologiczną. Edukacja ekologiczna – to konkretne działanie w środowisku i dla środowiska. To stwarzanie dzieciom takich sytuacji, aby samodzielnie dochodziły do określonych prawd i zasad, aby same umiały wyciągać odpowiednie wnioski. W szkole na zajęciach jest wiele okazji do rozbudzania wrażliwości ekologicznej. Obejmuje ona zaznajamianie dzieci ze światem roślin i zwierząt, z przyrodą nieożywioną a także nauczenie ich dostrzegania i przeżywania piękna przyrody oraz obcowania z nią. Inspiracją do napisania programu jest nasza wrażliwość na piękno otaczającej nas przyrody oraz na zagrożenia, jakie spotykają naszą planetę.
Cele programu:
- rozbudzenie wrażliwości i potrzeby kontaktu z przyrodą - wyrabianie szacunku do praw przyrody, - dostarczanie dzieciom wiadomości na temat przyczyn zanieczyszczania wody, powietrza, gleby i lasów oraz sposobów zapobiegania tym zanieczyszczeniom, - stwarzanie okazji do bezpośrednich kontaktów z przyrodą i obserwacji zjawisk przyrodniczych, - kształtowanie przyjaznego stosunku do świata roślin i zwierząt, - kształtowanie podstawowych zasad ochrony przyrody, - wytworzenie nawyku ładu i porządku oszczędnego korzystania z materiałów, segregowania odpadów i rozsądnego gospodarowania zasobami naturalnymi, - poznanie podstawowych pojęć ekologicznych, - projektowanie i przeprowadzanie różnych badań i doświadczeń, - zrozumienie zależności pomiędzy stanem naturalnego środowiska a zdrowiem i samopoczuciem własnym i innych ludzi obecnie oraz w przyszłości, - rozwijanie wartości właściwego reagowania na niszczenie środowiska przez rówieśników i dorosłych, - rozwijanie aktywnych form wypoczynku.
np. Śmieci mniej - Ziemi lżej Tematyka spotkań: 1.Recykling szansą na ratowanie środowiska 2.Czy możesz włączyć się w zbiórkę surowców wtórnych? 3.Nasze rady na odpady 4.Co to znaczy prowadzić oszczędny dom? Przewidywane osiągnięcia ucznia: Uczeń potrafi: - wyjaśnić, co to jest recykling, - zorganizować zbiórkę surowców wtórnych w szkole, - zaproponować sposób kompostowania odpadów organicznych w swoim gospodarstwie domowym, - zaproponować własny model wysypiska śmieci, - uzasadnić konieczność oszczędzania energii, wody, gazu w domu i w szkole, - wykazać udział gospodarstw domowych w zanieczyszczaniu środowiska. Procedury osiągnięcia celów: Dzieci wykonują z tektury pojemniki do segregacji śmieci, zbierają też makulaturę i puszki aluminiowe. Po podziale na zespoły zapisują stan liczników wodnych, elektrycznych, gazowych we własnych domach. Przeliczają zużycie na jedną osobę w domu i zastanawiają się jak mogą oszczędzać wodę czy prąd elektryczny. Takie zajęcia przygotowują dzieci do dorosłego życia, angażują członków ich rodzin do oszczędzania.
Warunki realizacji: 1. Formy pracy: praca z tekstem literackim, rozwiązywanie zagadek, krzyżówek, rebusów, układanie rozsypanek wyrazowych i zdaniowych nauka wierszy, piosenek i opowiadań o tematyce ekologicznej oraz przygotowanie inscenizacji o tej tematyce zorganizowanie w sali różnych kącików tematycznych przy udziale uczniów wykonanie gier planszowych o tematyce ekologicznej apele o tematyce ekologicznej - propagowanie wśród społeczności uczniowskiej wiedzy i umiejętności z zakresu tej edukacji zorganizowanie na terenie szkoły konkursów i olimpiad pozwalających na utrwalanie wiedzy o ekologii wspólnie z rodzicami i dziećmi organizowanie imprez, np. wycieczki, spacery, gry i zabawy terenowe z elementami ćwiczeń niezbędnych do prawidłowego wykorzystania otaczającego środowiska współpraca z leśniczym współpraca z specjalistą d/s edukacji z Zakładu Utylizacji Sp. z o o. w Gdańsku wprowadzenie różnorodnych sposobów kontroli i oceny osiągnięć uczniów w zakresie edukacji ekologicznej.
2. Metody pracy: metody asymilacji wiedzy oparte na aktywności poznawczej o charakterze reproduktywnym (pogadanka, praca z książką) metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy oparte na aktywności poznawczej, związanej z rozwiązywaniem problemów (metoda sytuacyjna, problemowa, burza mózgów, gry dydaktyczne) metody waloryzacyjne (eksponujące) cechujące się przewagą aktywności emocjonalnej i artystycznej (metody impresyjne i ekspresyjne) metody praktyczne oparte na aktywności praktyczno technicznej (eksperyment) 3. Ewaluacja po cyklicznych zajęciach. 4. Dla każdego dziecka dyplom „Jestem przyjacielem przyrody”.
Program opracowany w oparciu o:
1.Grażyna Kutyłowska, „Ekologia w przedszkolu” wyd. Didasko 2.„Przyroda w pracy przedszkola” – PZWS, Warszawa 1963. 3.„Edukacja w naturze” - Sebastian Stec „Spotkania dzieci z naturą” 4.ABC… Program wychowania przedszkolnego XXI wieku 5.DKW – 4014 – 267/99 Program Wczesnoszkolnej Zintegrowanej Edukacji XXI Wieku – Jadwiga Hanisz 6.Witek Stefan, Przedszkolne wycieczki przyrodnicze, Kalisz ODM 1986 7.Edukacja Ekologiczna, wyd. Polski Klub Ekologiczny 8.Podręcznik Ekozespołu, wyd. Plan Globalnego Działania na rzecz Ziemi – GAP Polska 9.Gutowska H., Środowisko społeczno – przyrodnicze w klasach I – III, Warszawa 1982 10.Umiński T., Ekologia, środowisko, przyroda. WSiP, Warszawa 1995 11.Vademecum młodego ekologa 12.Projekt edukacyjny „Europejczyk – segreguje” 13.Program edukacji ekologicznej „Krąg” – zbiór scenariuszy 14.Nasze środowisko – Jak w nim żyć!
|